tisdag 20 november 2007

071120 Tips på vägen

Nu har det gått några veckor sedan han kom hem. Jag jobbar och han kommer och hälsar på lite då och då. De känns som vi börjat om på nytt, eller kanske vi helt enkelt gör det som man brukar göra i nya förhållanden, börjar lära känna varandra! Allt känns helt toppen och jag hoppas att vi på sikt blir sambos snart.

Det är så otroligt skönt att slippa leva med en konstant oro. Även otroligt skönt att sitta och vänta på att telefonen ska ringa.

Jag får många mejl från tjejer som vill ha tips på hur man får dessa månader att gå så fort som möjligt och vad man kan göra för att visa att man längtar och tycker om sin partner, fast man är så långt borta.

Så här kommer några tips från mig. Har du något annat tips så skriv det i kommentarerna, jag tror det är uppskattat av anhöriga.

För dig som är hemma:
  • Åk iväg över helgen och hälsa på en vän som du inte träffat på länge.
  • Res iväg på utlandssemester med en kompis.
  • Upplev nya saker. Läs en kvällskurs som intresserar dig. Det är roligt att lära känna lite nytt folk och lära sig nya saker.
  • Sitt inte och vänta för mycket vid telefonen, ta med mobilen och har du inte tid att prata så länge någon kväll, ja då är det okej. (Jag tror inte att din soldat vill att du ska sitta hemma varje kväll?)
  • Mejla bilder till din soldat, något som var mycket uppskattat av oss båda. Kolla in www.myphotobook.se, enklare än så kan inte en present bli!
  • Mejl är bra, men brev och paket är ännu bättre.

Tips till soldaten:

  • Avtala när du tänker ringa hem. Det leder till att den som är hemma inte går och tror att man missat det viktiga samtalet.
  • Gå till din lokala blomsterhandlare och lägg en liten förbetald slant där och några handskrivna kort. Sedan kan du bara mejla blomsterhandeln och de skickar en liten blomma till den som du håller kär.
  • Ta bilder av omgivningarna och kollegorna. Mycket i den oro som jag kände var att jag inte visste hur något såg ut eller fungerade. Jag har insett att Afghanistan är ett vackert land och inte bara en massa sand.
  • Mejla en bild på dig själv lite då och då.

Kommunikation:

  • Ibland uppstår missförstånd...försök att reda ut dem så snabbt som möjligt även om det är jobbigt.
  • Beskriv hur du mår, hur ska din partner veta om du inte säger något?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Några fler tips.
Läs in så mycket fakta som möjligt om det land de ska åka till. Landets historia och hur dagens situation har uppstått. Även landets geografi, olika provinser, städer mm så att du förstår vad din soldat pratar om.
Var flexibel och förstå att livet där borta inte är som hemma när det gäller bestämda tider. Förvänta dig inte att det alltid går att planera när det går att ringa och att det ibland blir förseningar vid leaven.

Maria sa...

Tack tack tack! De mesta av de du skrev vet jag redan och har tänkt på. Jag är nog nästan mer påläst än min sambo om Afghanistan men de är ändå han som är där och jag som sitter hemma och är orolig. Men tack ändå, du har varit i samma sits och överlevt!

Jag har 44 dagar kvar innan jag får se min sambo, det är då hans första leave och drygt 5 månader innan han kommer hem på riktigt.