fredag 18 maj 2007

070518 Vi kan hjälpa andra

070518
Låg i soffan och fastnade på tv 3:s Oprah Winfrey Show. Programmet handlade om två kvinnor vars män omkommit i 9/11 2001. Trots att de som orsakade denna fruktansvärda händelse hade utbildats i Afghanistan, så valde dessa två kvinnor att försöka hjälpa mammor i Afghanistan vars män hade dödats. När en man dör så tillfaller hans egendom hans släkt och inte hans fru och barn. Detta innebär att fruarna står helt hjälplösa utan vare sig hus och mat. Helt plötsligt är de utfattiga och ensamförsörjande. Dessa två kvinnor hade 2006 samlat in ca 270 000 dollar som på olika sätt delades ut till olika projekt för att kvinnorna skall lära sig ett yrke för att kunna få en fast inkomst. Det är helt mirakulöst vad människor kan göra för andra...Beyond the 11th

Han hade lovat att han skulle ringa till mig idag då han skulle vara ledig. Jag hade väntat hela dagen med spänning för att få mitt efterlängtade samtal. Detta var första gången som han verkligen lovat att han skulle ringa. De dagar han jobbar vet jag ju aldrig med säkerhet att han har möjlighet att ringa. Vid 20.30 hade jag gett upp hoppet. Jag funderade över flera bra anledningar till varför han inte hört av sig. Kanske hans befäl kallat in honom fast han var ledig? Kanske telefonlinjen strulade? Efter 21.00 ringde han för att berätta att klockan var mycket och att han var trött och ville gå och sova. Var det detta jag extra suttit hemma för en fredagskväll? Gissa om jag blev ledsen... Jag skickade ett mejl till honom för att berätta hur jag känner. Jag anser att det är ett måste att han får veta hur jag känner annars så kan han inte lära sig hur jag fungerar som person. Livet kan verkligen kännas jobbigt ibland, men jag kan inte på något sätt påverka det som är just nu. Jag kan bara hoppas att de sista veckorna till hans leave kommer att gå snabbt, så jag inte gräver ner mig i alla jobbiga tankar och funderingar. Det spelar liksom ingen roll att han säger så otroligt gulliga saker till mig i telefonen. Det är en kram och närhet jag behöver av min älskling!

Inga kommentarer: