torsdag 25 oktober 2007

071025 "ta hem våra svenska soldater"

En kille kom in i min pappas affär och skulle shoppa lite. Det visade sig rätt snart att han om ca två veckor skulle åka iväg till Afghanistan. Tidigare har jag aldrig kommit i kontakt med folk som ska göra eller har gjort utlandstjänst, men nu dyker de upp lite över allt.

Tjejen på min kurs som varit iväg på mission två gånger sa något här om dagen som jag tyckte var intressant. Hon hade reagerat över att man ibland kan läsa i tidningen " skicka inga svenska soldater till XXX" eller "ta hem våra svenska soldater från XXX". Hennes kommentar var: Det som de hela tiden glömmer bort är att vi aktivt valt att åka. Det är ingen som tvingat oss, utan vi vet vad vi ger oss in på och vilka risker det innebär.

Jag kan hålla med om att när man läser i tidningarna så tror man att soldaterna är ofrivilligt ditskickade, men riktigt så är det ju inte här i Sverige.

Träffade dock en tjej från USA under min semester, som hade sin man i Irak. De gifte sig och fyra månader senare blev han inkallad för att åka iväg en andra gång till Irak. Hon var otroligt ledsen och rädd.

- Jag är så glad över att jag snart kan lägga denna "erfarenhet" bakom mig!

Inga kommentarer: