söndag 1 juli 2007

Kommentarer till gästboken

Jag vill tacka de som skrivit en liten signatur i gästboken och kommenterat vissa texter. Det är roligt att få veta att den är uppskattad och att jag inte är ensam i min situation och med mina känslor.

Det som jag inte riktigt har reflekterat över tidigare är hur många människor i Sverige som på ett eller annat sätt blir berörda av att våra soldater åker iväg utomlands. Det är inte bara kärnfamiljen som håller koll på vad media rapporterar utan det är mormors vänner, vännerna på jobbet, barnens lärare i skolan, kompisar och deras föräldrar. Det blir många ringar på vattnet och alla dessa människor har inte nära kontakt med den soldat som de vet är iväg och får inga mejl och telefonsamtal.

När jag pratar med folk så känner de ofta någon som gör utlandstjänst. Det kan vara en bror eller en kompis kompis. Här om dagen så pratade jag med en tjejkompis och det visade sig att hon hade en kille på sin kurs som gjort utlandstjänst och en kompis fästman gjorde "någon utbildning uppe i Boden", som hon uttryckte sig. I mina öron ringde Nordic Battle Group (jag kan ha fel?)

En flickvän i gästboken önskar att jag lägger ut en mejladress till mig. Jag kan förstå att man gärna vill ha kontakt med folk i samma situation, så mitt förslag är att kommentera anonymt de inlägg som jag skriver. Det kommer leda till en slags dialog som många kommer att uppskatta. Jag tror att många känner likadant och har ungefär samma frågeställningar och tankar.

"Johansson" skriver i gästboken att familjen inte riktigt vet vad de ska säga och fråga angående hans kommande utlandstjänst och väljer att inte prata om det. Jag kan berätta att det är svårt att prata om det och du vet ju ännu inte vad som väntar och hur det kommer att påverka dig. Det är ju ditt val, men i och med det valet så kommer din familj att känna oro. Det vore ju lättast för dem om du stannade hemma! Jag hoppas att du känner att du har deras stöd och att du förstår hur viktigt det är att du hör av dig så ofta du kan för att minska deras oro.

Det är verkligen roligt att få så god respons, hade aldrig fantiserat om att så många skulle hitta hit. Nu är vi uppe i cirka 150 unika besökare per dag!

Fortsätt och skriv till mig i bloggen!

//Krigarprinsessan

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag visste ingen tidigare som gjort utlandstjänst. När min pojkvän bestämde sig för att åka iväg och jag började prata med folk runtomkring mig, så insåg jag att det var flera som var eller har varit i min situation.