måndag 2 juli 2007

070703 Vi kan stötta våra soldater!

När det händer saker ute i världen så känner jag mest för att stänga av nyheterna och titta på något annat. Jag känner att det är så mycket hat och krig i världen och jag har inte en chans att hjälpa och påverka situationen för de människor som lider. Visst har jag skänkt pengar till Rädda Barnen eller om det varit någon galainsamling på TV.

I och med att min pojkvän åkte iväg till Afghanistan så tog han ett land i kris rakt in i min vardag. Han och de andra soldaterna som är i Afghanistan, Kosovo, Irak med flera har valt att inte bara titta på TV och se vad som händer i dessa länder utan de har valt att agera med sin egen närvaro och på något sätt påverka för att det skall finnas möjlighet till en framtid för de människor som är bosatta i dessa länder. En stor eloge till alla dessa osjälviska och modiga människor!

I och med att jag har förstått att soldaterna som gör mission gör mer än vad deras uppdrag kräver vad gäller att hjälpa människor på plats, så vill jag på mitt sätt hjälpa till med det som jag kan göra här hemifrån Sverige.

Jag väljer här med att sätta in en liten slant på deras "hjälpkonto".

Om dessa pengar går till att köpa kläder, ordna rent vatten eller köpa blyertspennor till barnen som går i skolan, spelar absolut ingen roll. Jag har fullt förtroende att dessa pengar går till rätt saker utan en massa mellanhänder, vilket jag tycker är toppen!

Jag tänkte så här...om alla som läser denna blogg, vilket är nu ca 150 personer/dag skänker 100kr, så skulle det innebära rätt mycket pengar... Det är inte mycket pengar för varje enskild person i Sverige, men i ett fattigt land som Afghanistan blir det till en hel förmögenhet.

Kontot för humanitär verksamhet är nordea-konto: 4051 18 69823
(FS13 insamlingskonto)

Läs denna artikel för mer information.



Jag hoppas att fler vill följa mitt initiativ...många bäckar små...tillsammans är vi starka...en ensam soldat gör ingen armé.



//Krigarprinsessan



PS. Det vore kul om du som läser detta och varit med och hjälpt människor under din mission kommenterar och berättar vad för humanistära insatser du har varit med om. DS

1 kommentar:

Anonym sa...

Toppen initiativ!

Jag följer din idé, så jag också kan känna att jag hjälpt till lite.

Så strax finns en lite slant på hjälpkontot.

Vill passa på att tacka för en bra blogg, den gör att jag inte känner mig så ensam i min situation.

//Anna