söndag 22 juli 2007

070722 Dagen blev förstörd

Här om dagen, i lördags, en dag då jag kände på mig att min pojkvän skulle ut och åka på en längre tur, så visar min pappa mig en artikel i Dagens Nyheter om Afghanistan. Artikeln handlade om koreaner som blivit kidnappade av talibaner. Talibanernas plan verkar vara att skrämma bort alla som inte är Afghan för att på så vis få bort insatsstyrkorna. I artikeln framgick att talibanerna hade invånarnas stöd, något som jag känner mig väldigt tveksam till. De indikationer som jag får är att invånarna uppskattar soldaternas närvaro och den trygghet som de för med sig. Tyvärr kommer ju alltid civila i riskzonen när extremister med vapen springer omkring på gatorna och då är det lätt att skylla på insatsstyrkorna och inte se till vad orsaken var från början.


Detta var det första jag fick veta denna lördagsmorgon. Jag blev jättearg på min pappa då jag verkligen sagt att han inte ska visa mig sådana artiklar.

Min plan för denna dag var att spendera många timmar i solstolen och verkligen njuta av det vackra vädret och så blev det. Även om mina tankar var hos "honom" så lyckades jag få till en snygg solbränna. (Han kommer ju hem snart och vill ju inte vara helt kritvit!)


Senare på kvällen så ringde min pojkvän och vi hade ett långt samtal. Allt hade varit bra under dagen och flaggan var firad i topp sedan flera dagar tillbaka! (otroligt skönt att höra!)

Inga kommentarer: