söndag 12 augusti 2007

070812 Fest och frågor

Visst la han märke till mina förändringar i min lägenhet. Han sa "Har du bytt gardiner?". I själv verket hade jag ju bytt soffklädsel, men det spelar inte så stor roll för jag är inte den som är superobservant på saker och ting heller.

Igår var vi bjudna till en kompis som hade inflyttningsfest. Det var första gången som "vi" var bortbjudna tillsammans till en av mina kompisar.

Jag hade inför denna kväll planerat att ha min nya klänning, den lilla svarta! Jag var inte riktigt beredd på att han skulle reagera som han gjorde när jag tog på mig min klänning, men låt mig säga så här, han tog inte ögonen från mig på hela kvällen.

Vi hade det jättetrevligt med grillning, vin och trevligt folk. Flera av gästerna visste ju att min pojkvän var stationerad i Afghanistan och det blev många frågor om hans "jobb".

Det som slog mig var att dessa människor hade fler frågor om hur det är att jobba som soldat än hans egna familj. Kanske är det svårt som familjemedlem att fråga sådant som man är nyfiken på, men samtidigt är lite rädd för vad man får för svar?

Många frågade saker som "Hur är läget där nere? Vad driver dig att ta ett sådant uppdrag? Vad har du i lön?" Ja här fanns ingen som skämdes att fråga saker och ting och de var tydligt att de var nyfikna, för det är inte så ofta vi i Sverige får sitta ner och prata med någon som självmant väljer att åka iväg och arbeta som soldat.

Vi hade en superkväll och njöt av en av sommarens sista fina kvällar och att få vara tillsammans.

Inga kommentarer: