onsdag 29 augusti 2007

070829 Medalj till oss här hemma?

Har förstått att alla våra soldater får en Nato-medalj att pryda uniformen med. Måste erkänna att jag endast sett min pojkvän i uniform ett par tillfällen och jag tycker då att han är den stiligaste mannen på jorden.

Då jag med intresse följer tråden "Hur tänker han" på forum.soldf.com, så har jag själv börjat fundera lite. De skriver vid flera tillfällen att man gör mission tillsammans, både mannen och kvinnan. För finns det inget stöd hemifrån så kan den ena partnern inte ge sig iväg på mission.

Jag tror det finns ett talesätt som säger "Bakom varje framgångsrik man finns en stark kvinna".

Funderar på att ta fram ett tygmärke för oss som är kvar här hemma. Det kanske ska stå i stil med: FS13 Jag stöttar min man i Afghanistan eller FS13 Jag gör mission med min man i Afghanistan.


Man kanske ska ta fram en missionsring för oss kvinnor? Finns det ett intresse?

Jag har kommit på mig så många gånger att jag är så otroligt stolt över att han är i väg och gör världen lite bättre att leva i. Senast idag stötte jag på en vän jag inte träffat på länge. Jag berättade att jag träffat en underbar kille och på frågan vad han arbetade med svarade jag "han är soldat i Afghanistan". Förut så visste jag inte riktigt hur jag skulle svara, men nu ger jag raka besked med stolthet i rösten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min kille fick ärva min "dog-tag" (id-brickan i metall) när jag kom hem från Afghanistan. Den bär han nu stolt runt halsen :-)

Anonym sa...

Soldaterna får föresten två medaljer: en Nato-medalj (efter 30 dagar i insatsområdet) och sen ÖB:s medalj när man kommer hem (efter minst 90 dagar i insatsområdet).

Anonym sa...

Glöm inte att det finns en hel del kvinnor som tjänstgör i Afghanistan. Många med pojkvänner hemma. Dem drar kanske ett ännu större lass då det är mindre socialt accepterat att det är kvinnan som tjänstgör där. Dem finns iaf i mina tankar.